Aktuell forskning om döva barns flerspråkighet

Specialpedagogiska skolmyndigheten i Sverige har gett ut en sammanställning om aktuell forskning kring flerspråkighet hos döva och hörselskadade barn.

Inom vissa professionella grupper har det funnits en uppfattning om att teckenspråk, eftersom det har en annan grammatik än talade språk, stör barns skriftspråksutveckling. Men flera studier visar emellertid att teckenspråk har en positiv inverkan på döva elevers lärandeprocess. Den tidiga språkliga interaktionen mellan föräldrar och barn är avgörande, och teckenspråket har här en nyckelroll.

Den tekniska metodutvecklingen inom forskningen kastar en nytt ljus på döva barns språkutveckling. Studier via magnetkamera visar att samma område i hjärnan aktiveras vare sig ett tecknat språk eller ett talat språk används.

Trots att det har forskats om dövas tvåspråkighet under en längre tid, även på gruppen hörselskadade och döva barn med ci, återstår det många frågetecken om hur man kan utveckla en pedagogik som bäst tar till vara på elevernas olika språkliga förutsättningar.

Hämta skriften Teckenspråk, talat och skrivet språk.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s