Döva elever förstår inte sina lärare

Var fjärde elev på specialskolor för döva i Sverige har svårigheter att förstå vad lärarna säger, visar en undersökning som Dövas Tidning gjort.

I uppmärksammade filmer på nätet har elever på två specialskolor uttryckt frustration över att inte förstå vad deras lärare säger på svenskt teckenspråk. Lärarnas kompetens i svenskt teckenspråk är för låga, klagar eleverna. Dövas Tidning bestämde sig för att följa upp filmerna med en enkätundersökning, där man frågade eleverna hur ofta de upplever brister i kommunikationen och vad man gör när detta inträffar. 116 högstadieelever svarade på enkäten.

Sammanställningen visar att det råder kommunikationsproblem mellan elever och lärare på samtliga specialskolor. På två skolor svarar 2 av 5 elever att de dagligen har svårigheter att förstå vad läraren säger. På de andra skolorna är andelen lägre. Eleverna upplever också att lärarna inte förstår dem och att de ofta får upprepa vad de sagt eller be någon annan klasskamrat förklara för läraren vad de sagt.

Hörselskadade elever som går integrerade på grundskolor upplever generellt inte större kommunikationsproblem än de elever som går i tvåspråkiga specialskolor. Men även hörselskadade grundskoleelever upplever brister i kommunikationen.

Läs mer om Dövas Tidnings undersökning

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s