Codabarn får inte lära sig teckenspråk i skolan

Landstinget i Jönköpings län i Sverige gjorde en kartläggning om codabarns möjligheter att få modersmålsundervisning i svenskt teckenspråk. Knappt någon av de 20 codabarnen i länet fick teckenspråksundervisning i skolan.

I somras presenterades en kartläggning om vilket stöd hörande teckenspråkiga barn får av samhället. Studien ingår i ett nationellt utvecklingprogram för Barn som anhöriga till personer med missbruksproblem, psykisk ohälsa och funktionsnedsättningar.

I studien tar utredarna bland annat fasta på barnens språkliga situation. Väldigt få av barnen kände till möjligheten att få modersmålsundervisning. Eftersom språkämnen kan utgöra upp till 30 procent av studietiden i gymnasieskolan kan uteblivet stöd i modersmålet inverka negativt för fortsatta studier. Många av barnen uttryckte också ett behov av extra hjälp i språkämnen. Enligt statistik från Skolverket var det bara 9 av omkring 1.000 codabarn (uppskattad siffra) i hela Sverige som fick modersmålsundervisning i svenskt teckenspråk år 2013.

En del barn tyckte att skolan inte gav dem tillräckligt stöd i läxhjälp. Kunskapen om barnens situation är generellt bristfällig hos personal inom skolvärlden. Däremot var det ingen av de intervjuade barnen som upplevde något socialt stigma, ingen hade blivit retad för att ha döva föräldrar.

Hämta rapporten hos Landstinget Jönköpings län.
Läs artikel i Dövas tidning

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s