Hörande barn behöver lära sig teckenspråk

Hörande barn till teckenspråkiga föräldrar behöver få lära sig teckenspråk i skolan, anser flera intresseorganisationer och myndigheter i Norge.

När språkutvecklingen i talspråket tar fart hos hörande barn tenderar teckenspråket att komma i skymundan. Det skapar problem när barnen börjar i skolan och behöver diskutera skolarbetet med sina teckenspråkiga föräldrar. Ofta saknar barnen ett utvecklat skolspråk på teckenspråk.

Vid ett seminarium i höstas bildades en arbetsgrupp som ska komma med förslag på hur situationen kan förbättras. I arbetsgruppen ingår representanter för föräldrar, Rådgivningskontoret, Språkrådet, Norges Døveforbund, CODA Norge och Forening for norsk tegnspråk. Arbetsgruppen hade ett möte i mars och har börjat formulera en informationstext som föräldrarna kan använda vid ansökan om teckenspråksundervisning.

I Norge avgör varje skola om eleverna ska få annan ämnesundervisning än det som ingår i den ordinarie skolverksamheten. Som jämförelse kan nämnas att det i Sverige ingår i Specialpedagogiska skolmyndighetens uppdrag att erbjuda teckenspråksundervisning för hörande barn till döva föräldrar och syskon. Varje elev kan få teckenspråksundervisning  på någon specialskola (dövskola) en vecka per termin. Dessutom kan föräldrar och barn ansöka om modersmålsundervisning i teckenspråk på sin skola. Även i Sverige ligger avgörandet hos skolan om modersmålsundervisningen blir av eller inte.

Läs mer hos Coda Norge.
Läs om SPSM teckenspråksundervisning i Sverige.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s