Äntligen ger svenskt teckenspråk meritpoäng i gymnasieskolan

Från den 1 februari 2014 kan elever i gymnasieskolan få meritpoäng om de läser svenskt teckenspråk för hörande.

Den svenska regeringen har genomför lagändringar som innebär att ämnet svenskt teckenspråk för hörande ger meritpoäng och att svenskt teckenspråk för hörande kan väljas istället för moderna språk. Tidigare har meritpoäng bara getts till dem som läser moderna språk.

I Högskoleförordningens 7 kap. § 18 framgår det från den 1 februari 2014 att de som läser fördjupningskurser i ämnet svenskt teckenspråk för hörande kan tillgodoräkna sig meritpoäng vid ansökan till högskolan. I fjol trädde förändringar i Gymnasieförordningen i kraft som innebär att elever kan läsa svenskt teckenspråk för hörande i stället för moderna språk (se 4 kap. 10 a §).

Meritpoäng för språkstudier infördes av regeringen för att öka intresset för främmande språk i skolan. Reformen gällde dock bara talade och skrivna språk, inte tecknade språk. Att även svensk teckenspråk ska ges meritpoäng har varit viktigt för intresseorganisationer för döva och hörselskadade, och flera riksdagsledamöter har skrivit motioner i denna fråga. De har framfört att svenskt teckenspråk ska behandlas på samma sätt som andra språk, och således bör ingå i ämnet moderna språk. Så långt har regeringen inte sträckt sig. Ett skäl till detta har varit svårigheter att skriva en gemensam kursplan, eftersom svenskt teckenspråk saknar ett skriftspråk. Att läsa och skriva är centrala moment i kursplanen för moderna språk. Även om svenskt teckenspråk inte räknas till moderna språk så anses studier i ämnet vara jämförbara med moderna språk och ger meritpoäng för de elever som söker vidare till högskolan.

Modersmålsstudier i svenskt teckenspråk ger dock inga meritpoäng. Det är bara studier i främmande språk som omfattas av reformen.

Läs Utbildningsdepartementets promemoria om föreslagna förändringar i bestämmelserna.

6 thoughts on “Äntligen ger svenskt teckenspråk meritpoäng i gymnasieskolan

  1. Hej!

    Mitt namn är Rushi Gupta, och jag har sökt till Handelshögskolan i Stockholm (som kräver ett mordernt språk steg 3 med minst C i betyg). Just därför läste jag till svenskt teckenspråk steg 3 för hörande som utökad kurs, för att nå behörigheten. Noterbart är att jag tog gymnasieexamen 2014, efter att lagstiftningen ändrats med införande meritpoäng för svenskt teckenspråk steg 3. När jag nu går in och kollat min ansökan på ”antagning.se” står det att jag är obehörig för Handelshögskolan i Stockholm för att jag saknar ett mordernt språk. Jag får inte heller någon bonusmerit för teckenspråkskursen. Vore väldigt tacksam ifall jag kan få hjälp med att åtgärda detta dilemma, då det är väldigt avgörande för min framtid.

    Mvh Rushi

    • Det är möjligt att förändringen gäller för de som påbörjar sina studier i svenskt teckenspråk efter det att lagändringen gjordes. Men även de med äldre avgångsbetyg ska kunna få meritpoäng enligt regeringen.

      I Utbildningsdepartementets promemoria (se länk i notisen) står det: ”För sökande med slutbetyg enligt de kursplaner som infördes i gymnasieskolan hösten 2000 och i gymnasial vuxenutbildning den 1 juli 2001, bör motsvarande ordning gälla. För sökande med äldre slut- eller avgångsbetyg gäller som nämnts ovan att UHR får meddela föreskrifter om hur sådana betyg kan tillgodoräknas som meritpoäng. På denna punkt föreslås ingen förändring. UHR får alltså genom föreskrifter avgöra hur eventuella äldre motsvarigheter till svenskt teckenspråk för hörande kan ge meritpoäng.”

      Vad jag förstår så är det upp till UHR att avgöra om äldre avgångsbetyg ska ge meritpoäng. Hör med Skolverket. De kan säkert ge er upplysningar.

      • Men det är ju inte äldre? Jag tillhör gy11 vilket är årskullen som tog studenten i år, d.v.s. efter införandet av meritpoäng för hörande som läser teckenspråk steg 3. Därav bör det inte vara några problem alls!

      • Som sagt: ta kontakt med Skolverket. De kan säkert reda ut hur regelverket är. Återkom gärna med Skolverkets svar. Jag har egentligen semester nu och återgår i tjänst den 4 augusti.

  2. Hej, Läste om detta nyss men jag tror inte att det stämmer som ni skriver och vad som regering har bestämd! Min son slutade i gymnasieskolan i Örebro nu i juni. Han sökte Handelsehögskolan i Stockholm och nyss fick avslag för dem 0.5 poäng han önskade för teckenspråk (han har ett dov bror och därför kan teckenspråk).
    Ni borde kolla upp detta och ring/skriver så att högskolorna är medveten om detta. Det är jätte synd då han har jobbat så hårt att få dem 0,5 merit poäng och få avslag eftersom någon inte kan sin sak!!!
    Mvh
    Anil

    • Inte helt korrekt det där.. jag fick inte behörighet till handelshögskolan som kräver ett mordernt språk steg 3, men fick ej 0.5 merit för andra program jag sökt. Om en kurs krävs får man aldrig merit för den.

      Bara lite korrektion.
      Mvh

Kommentera

