Hur delar man på föremål på svenskt teckenspråk?

I licentiatuppsatsen ”Avbildande verbkonstruktioner på svenskt teckenspråk” beskriver Pia Simper-Allen hur man språkligt beskriver hur föremål delas på eller bryts isär.

Verb är den ordklass som anses ha den rikaste morfologin i teckenspråken. En kategori som har hämtats från den kognitiva lingvistiken är ”avbildande verb”. I dessa bestäms händernas handformer och rörelser bland annat utifrån föremåls utseende och hur man handskas med dem, hur varelser ser ut och beter sig.

Till grund för undersökningen användes ett stimulusmaterial från Nederländerna, som språkforskare använder för att ta reda på hur språket uppträder inom domänen ”dela och förstöra”. Det kan till exempel handla om hur man klipper i papper eller bryter isär en chokladkaka.

Pia Simper-Allen har i studien undersökt regelbundenheten hos avbildande verb för separationsaktiviteter i det svenska teckenspråket. Olika typer av klassificeringar utvärderas för att se vilket som passar bäst för att fånga in dessa språkliga aktiviteter. Arbetet ligger till grund för studier av teckenspråkiga barns språkutveckling, som är huvudfokus i Pia Simper-Allens forskning.

Licentiatuppsatsen kan laddas ner från Stockholms universitets webbplats (på svenska).

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s