Konference om inklusion af børn med CI

Den 13. september 2013 afholdt Dansk Sprognævn i samarbejde med Danske Døves Landsforbund en konference for fagfolk om ”Inklusion af døvfødte børn, sprogligt, fagligt og socialt”.

På konferencen fortalte den finske børneombudsmand Maria Kaisa Aula om en omfattende trivselsundersøgelse af børn med en Cochlear Implant og hørehæmmede børn i Finland, og om hvilke udfordringer undersøgelsen viste. Mange svar viste at børnene gerne ville ”holde pauser” fra deres CI og den anstrengelse de følte det var at følge med talesproget, når de var trætte, her havde de stor glæde af tegnsprog hvis omgivelserne beherskede det til en vis grad.

Talehøre-konsulenter Anne Haven og Vibeke Rødsgaard-Mathiesen fra Viborg kommune i Danmark fortalte om hvordan man forstår inklusionsbegrebet i deres arbejde, og talte om vigtigheden af akustiske forhold, tolærersystemer og gode mikrofoner. De fortalte at det ville ligge meget fjernt fra den danske model at have støttepersoner der brugte tegn eller at gennemføre undervisning i folkeskolen med tolk.

Forskningsbibliotekar, Ingvild Kirkehei, Nasjonalt Kunnskapssenter for helsetjenesten i Norge fortalte om en undersøgelse af tilgængelige forskningsrapporter der vedrørte CI-implanterede børns kommunikation op til år 2000. Målet med undersøgelsen havde været at kunne rådgive myndighederne med henblik på om børn med CI ville have de bedste kommunikative vilkår ved tosprogethed, talesprog med støttetegn eller talesprog alene. En lang række rapporter var udeladt grundet valget af målgruppe, evidensforhold el. metode, og børn med talesprog kombineret med støttetegn var ikke i de forskningsrapporter der indgik i undersøgelsen. Desværre kunne undersøgelsen ikke konkludere entydigt.

Maria Ventegodt Liisberg, Institut for Menneskerettigheder (Danmark) redegjorde for døvfødte børns rettigheder og tegnsprogets stilling i følge FN’s Handicapkonvention.

Generaldirektør for den specialpædagogiske skolemyndighed Greger Bååth (Sverige) berettede om de forskellige muligheder som stilles til rådighed for svenske forældre når der skal vælges daginstitutioner og skole for børn med hørehandicaps i Sverige. Forældrene vælger selv skole, og der er mulighed for tegnsprogede skoler, inklusion i skoler med støttepersoner der også benytter visuel kommunikation og enkeltintegration i skoler uden visuel kommunikation med eller uden tolk. Greger Bååth anførte at i Sverige har man endnu ikke opnået en form der gav optimal information af forældrene inden de skal træffe deres valg.

Konferencen blev afrundet med en times livlig paneldebat om muligheder og begrænsninger i inklusionen af døvfødte børn.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s