Teckenspråkiga barn utvecklar inte sitt språk

Teckenspråkiga barn har i dag sämre möjligheter än för tio år sedan att använda det svenska teckenspråket, visar en ny rapport från svenska Språkrådet.

Se_spraket_omslag

Språkrådets rapport ”Se språket ­– barns tillgång till svenskt teckenspråk” (2013) beskriver olika faktorer som påverkar barns möjligheter att lära sig, utveckla och använda det svenska teckenspråket. Det handlar om vilken kunskap som föräldrarna har, vilket stöd familjen får av myndigheter, vilken förskola och skola barnen går i. Teckenspråkiga förskolor och skolor har en särskilt viktig roll för döva och hörselskadade barn eftersom föräldrarna i de flesta fall inte behärskar det svenska teckenspråket.

Språkrådet genomförde år 2010 en kartläggning av teckenspråkiga förskolor som visade att antalet förskolor har minskat under de senaste tio åren. Endast 8 av 21 teckenspråkiga förskolor bedömdes dessutom vara fullt teckenspråkiga. I de andra förskolorna användes även tal och tecken som stöd i varierande grad. I dessa förskolor var det företrädesvis döva och hörselskadade barn som gick. Vissa förskolor tog emot hörande barn som har teckenspråkiga föräldrar eller syskon. Denna undersökning redovisas i rapporten.

Teckenspråkiga barn kan vara döva, hörselskadade eller hörande. Ofta är det barnens hörselförmåga som avgör i vilken språkmiljö de hamnar, såväl i förskola som i skola. Döva barn som får hörselimplantat och hörselskadade barn går i större utsträckning i förskolor som stimulerar talspråket. När barnen inte uppfattar tal används ofta teckenstöd, vilket är en mager ersättning för svenskt teckenspråk. Hörande barn till teckenspråkiga föräldrar får lära sig svenskt teckenspråk i hemmet i tidig ålder men får mycket lite stöd i förskola och skola. Barnen har därmed begränsade möjligheter att utveckla en rik språklig repertoar i det svenska teckenspråket.

Enligt språklagen ska det svenska teckenspråket skyddas och främjas. Döva, hörselskadade och hörande barn ska ges möjlighet att lära sig, utveckla och använda det svenska teckenspråket. I rapporten förslår Språkrådet olika åtgärder för att förbättra barnens möjligheter till detta.

Hämta rapporten Se språket, barns tillgång till svenskt teckenspråk (pdf). Rapporten är skriven av Tommy Lyxell och ingår i Språkrådets rapportserie.

(Uppdaterat 13.3.2014:  En reviderad version trycktes i mars 2014. Det är den versionen som nu finns här).

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s