Döva elever lär sig för lite främmande språk

Döva elever i svenska specialskolan får inte tillräckliga kunskaper i spanska och engelska. Det är slutsatsen i Karin Allards doktorsavhandling.

Karin Allard har studerat hur undervisning i engelska och spanska bedrivs på en specialskola i Sverige. I studien framgår det att undervisningen ofta är lärarstyrd och statisk, vilket begränsar elevernas aktiva deltagande. Eleverna får främst träna ordförståelse, i mindre grad receptiva, interaktiva och produktiva färdigheter. Diskussionerna sker i princip på svenskt teckenspråk, vilket medför att eleverna inte utvecklar kommunikativa förmågor i de språk de studerar.

Karin Allards slutsats är att eleverna i studien inte får de kunskaper som beskrivs i kursplanen, och eleverna är inte väl förberedda att ”kommunicera över språkgränserna”, som det står i Europarådets utbildningspolitiska målsättningar. De nedslående resultaten förklaras också av att förväntningarna på eleverna i specialskolan generellt sett är låga. Karin Allard föreslår att undervisning i amerikanskt, engelskt och spanskt teckenspråk kan vara ett sätt att komma runt de nuvarande begränsningarna i undervisningen av främmande språk.

Avhandlingen har titeln ”Varför gör de på detta viset? Kommunikativa praktiker i flerspråkig språkundervisning med svenskt teckenspråk som medierande redskap”. Den kan hämtas från DIVA-portalen.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s