Unga döva och hörselskadade är kritiska till skolan

Unga döva och hörselskadade i Sverige är kritiska till specialskolan som saknar teckenspråkiga lärare och behandlar elever som funktionshindrade. Det framkom i ett debattprogram som sändes i Sveriges Television.

I programmet ”Inte samma chans” diskuterades ungas möjligheter i samhället och skolans roll. Döva ungdomar är kritiska till benämningen specialskola. ”Vi är ju inte speciella”, säger Petra Örlegård. Vad som behövs är lärare som kan teckenspråk och att det finns personer i skolledningen som förstår dövas behov och kultur, menar de döva ungdomarna. De är framför allt missnöjda över att Specialpedagogiska skolmyndigheten inte anställer döva i ledande positioner.

Hörselskadade ungdomar som går i grundskolan är frustrerade. De får ta ansvar för tekniken att hörseltekniken fungerar, missar vad klasskamraterna säger och har ofta huvudvärk eftersom de måste anstränga sig för att lyssna. Kunskapen om hörselskadades situation är låg. Hörselskadade vill lära sig teckenspråk men får inte göra det i grundskolan, och föräldrarna visar inte alltid förståelse för barnens behov.

Att döva och hörselskadade elever inte lyckas få bra betyg beror många gånger på att lärare har låga förväntningar på dem. Lärarna tycker att eleverna bara behöver uppfylla de grundläggande målen, säger Anna Kain Wyatt från Unga Hörselskadade. I studion medverkade även politiker och ansvariga från skolvärlden.

Se debattprogrammet Inte samma chans på UR.se.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s